Standard kjøpsvilkår for forbrukerkjøp over internett er gjeldende. Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, personopplysningsloven og kredittkjøpsloven. Kjøpsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Vi er ansvarlig for transaksjoner gjennom nettsiden.
Vi tar forbehold om feil i priser, tekst/spesifikasjoner, og at enkelte varer kan være utsolgt.
Selger er: SEM AS (Org. nr. 914 036 186 MVA)
Kjøper er: den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Betaling foregår gjennom PayPal eller Klarna i nettbutikken, eller med vipps, kort eller kontanter ved henting i vår butikk i Tevlingveien 15.
Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Vi bruker Posten/Bring for sending av varer. Leveringstid er normalt 1-4 virkedager, enkelte områder/tidspunkter 4-6 virkedager. Pakkene kan spores via sporingsnummer fra Bring. Fraktpris avhenger av bestillingens størrelse og leveringsområde. Dersom pakken ikke blir hentet av kunde og returneres, tilkommer et gebyr på 250,-. Finnes ikke varene på vårt lager, og leveringstiden overstiger 7 dager vil vi kontakte deg med oppdatert leveringstid.
Ved henting kan du hente varen i Tevlingveien 15, 1081 Oslo etter avtale. Kontakt oss på tlf. 22 60 00 90 for å avtale henting, slik at vi kan ha varene klare til deg.
Har du valgt levering i Oslo som fraktalternativ, kontakter vi deg normal innen én virkedag og avtaler tid for levering. Leveringen vi skje senest to virkedager etter bestilling dersom alle varer i bestillingen er på lager, om ikke annet er avtalt.
Angrerett
Hvis du angrer på et kjøp hos oss er detangrerettloven som gjelder.
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp inngått ved fjernsalg, jf Angrerettloven § 1. Angreretten kan derfor ikke benyttes ved kjøp gjennomført i fysisk butikk, eller av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.
Angreretten betinger at melding er gitt selger innen 14 dager etter at leveransen er mottatt, jf. Angrerettloven § 21. Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding om angrerett er blitt gitt, sende varene tilbake, jf. Angrerettloven § 25 første ledd.
Returkostnadene bæres av forbrukeren, jf. Angrerettloven § 25 andre ledd.
Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon jf. Angrerettloven § 25 tredje ledd.
Angrerettskjema finner duher.
Opplysninger om angrerett finner duher.
Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. Punkene over. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.